0 10
vehicles
35 15 350 200 17 13 12 0xFFFFFF 0xFFFFFF 0xFFFFFF
Dodge Viper
0 0
Stäng close
Tillgång och specifikationer för Viper SRT-10 kan skilja sig åt mellan olika länder. availability
DEN AMERIKANSKA RACINGDRÖMMEN home_headline
Dodge Viper home_subheadline
Tillgång och specifikationer för Viper SRT-10 kan skilja sig åt mellan olika länder. viper_disc
VIRTUELL TUR virtual_tour
vt_exterior DESIGNEN
vt_cockpit COCKPIT
vt_colors FÄRGER
BILDER photos
srt10 SRT10
PRESTANDA performance
under_the_skin Under huven
specs Tekniska data
Utvecklingen av SRT10 making_srt10
mk_exterior Designen
mk_cockpit Cockpit
Historia history
Ladda ned downloads
screensavers Skärmsläckare
wallpaper Bakgrundsbilder
Nyhetsbrev req_info
RENT FÖRFÖRISK snake_charmer
Färger colors
Välj färg och klicka nedan. select_color
Red Clear Coat color_red
Black Clear Coat color_blk
Bright Silver Clear Coat Metallic color_gry
Klicka för att rotera click_rotate
Dodge Viper SRT-10 Cabriolet är sportbilen för nästa årtionde. Efter mer än tretton års tillverkning av denna amerikanska högprestandaikon har Dodge Viper tagit steget längre. Vrid SRT-10 180º och klicka på valfritt ställe i bilden för att lära känna detta nya krutpaket med 506 hästkrafter under huven. Utvändig design ext0
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext0.jpg
Dodge Viper har polerade, smidda aluminiumfälgar fram och bak, 18x10 respektive 19x13 tum, med släta Viper-navkapslar. Fälgar ext1
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext1.jpg
De kan framstå som en bagatell – sidoavgasrören alltså. Men för riktiga sportbilsfantaster betyder de allt. Sidoavgasrören gjorde entré 1989 på den ursprungliga konceptbilen Dodge Viper RT/10 för att framhäva den enorma körprestandan i en bil av den här kalibern. De togs bort igen 1996. Men nu är de alltså tillbaka. Med 506 nya friska hästkrafter. Sidoavgasrören är tillbaka ext2
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext2.jpg
Dodge Vipers delade sufflett bestående av sufflettbox och en enkel mittregel förvandlar en av de riktigt stora amerikanska sportbilarna till en äkta cabriolet. Suffletten är en manuellt nedfällbar konstruktion med en tygklädd, stabil frontpanel i magnesium, en enkel mittregel och bakruteuppvärmning. En inbyggd funktion hissar ned och upp rutorna ca 8 mm, för att du lättare ska kunna stänga dörrarna när du stiger i och ur bilen. En stabil frontpanel fungerar som skydd när suffletten är nedfälld, men ett separat nedfällbart skydd ingår också. Ny ”clamshell” designsufflett ext3
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext3.jpg
Den här bilen innehåller så många exotiska material att den platsar i en spionfilm. Viper SRT-10 har lätta fram- och bakskärmar och kåpor i formsprutad plast (RIM). Skärmfästena är tillverkade i kolfiber för att vara starka och lätta samtidigt. Mest anmärkningsvärt är kanske de 15,5 kg man sparat genom att använda en prisbelönt helgjuten instrumentpanel i magnesium. Även fästet är tillverkat i magnesium, vilket ger lägre kollisionsenergiförbrukning utan att extra ståldelar behövs. Exotiska material ext4
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext4.jpg
I samband med den helt nedfällbara suffletten försvinner den hela störtbågen som fanns på förra generationens Viper. I stället bidrar de två sportringarna, som är monterade på ramen bakom stolarna, till Vipers stabila konstruktion. Sportringar ext5
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext5.jpg
Det nya bagageutrymmet i SRT-10 har beskrivits som ”unikt”. För en anspråksfull Viper-ägare betyder ”unikt” att det finns gott om utrymme för golfklubborna. Vad mer behöver man? Bagageutrymme ext6
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext6.swf
Viper skulle inte vara komplett utan hållbara kvalitetsdäck. Därför ingår breda däck av typen Michelin ZP (”punkteringsfria däck”) med dimensionerna P275/35ZR18 fram och P345/30ZR19 bak. En däcktrycksindikering på instrumentpanelens LCD-display varnar om trycket i ett däck faller under 1,4 bar. Däck ext7
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext7.jpg
DaimlerChryslers testprogram med vindtunnel har utnyttjats maximalt för att utveckla dynamikegenskaperna i Viper SRT-10. Bilen har testats och justerats för att uppnå lågt motstånd och jämnt tryck på fram- och bakaxlarna. Jämfört med förra generationens Viper har luftmotståndskoefficienten reducerats med sju procent. En ny bogspoiler i två mm tjock aluminium förbättrar luftflödet och gör bilen mer stabil. Extra venturitunnlar bakom framskärmen förhindrar att bilen lyfter från vägbanan och riktar luften mot bromskomponenterna. Slutligen har bakluckan försetts med en aerodynamisk spoilerläpp, vilket ytterligare bidrar till bilens stabilitet. Aerodynamik ext8
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext8.jpg
Tack vare Dodge Vipers generöst tilltagna motorhuv strömmar rikligt med frisk, sval luft in genom motorns luftintag. Grillen fram är större för att mer sval luft ska leta sig in i motorn via kylaren. Luftutsläppen på huvens ovansida och sidolamellerna leder ut värme och kyler bilen, samtidigt som de ger ökad stabilitet och lägre luftmotståndskoefficient. Luftinsläpp ext9
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext9.jpg
I bilens standardutrustning ingår en fjärrkontroll för att låsa och låsa upp dörrarna och öppna bakluckan. Dodge Viper har dessutom nya infällda, elektromekaniska handtag av högsta kvalitet. Fjärröppning ext10
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext10.jpg
Dodge Viper har vindrutetorkarblad med låg profil, för bättre sikt under dåliga väderförhållanden. Unik vindrutetorkare ext11
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext11.jpg
Både motorhuven och bakluckan är tillverkade av SMC (sheet molded compound) och har dämpningssystem med gasfjädrar. Motorhuvens funktionella luftinsläpp och en låsanordning med enkla gångjärn gör Viper 15,5 kg lättare än föregångaren. Ny huvdesign ext12
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext12.jpg
I standardutrustningen ingår ljusstarka strålkastare (hel- och halvljus). Extra halogenlampor förbättrar sikten när helljuset är på. Strålkastarna är integrerade i ett kort och kompakt överhäng fram, vilket ger Viper en oemotståndlig blick. HID-strålkastare ext13
/img/viper/virtual_tour/exterior/ext13.jpg
Tryck på signalhornet, starta motorn...klicka på valfritt ställe. Denna interaktiva demonstration låter dig se och testa nästan allt. Cockpit c0
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c0.jpg

På mittpanelen finns oljetrycksmätare, oljetemperaturmätare och kylarvätsketemperaturmätare med kontrollampor, spänningsmätare med batterikontrollampa, airbag-off-kontrollampa och startkontakt.

Huvudinstrumentpanelen består av en analog hastighetsmätare (335 km/h) med LCD-vägmätare och trippmätare, varvräknare med varvstopp vid 7 000 varv/min inkl. växlingsindikering och visning av rött varvtalsområde samt varningslampor för öppen dörr, upplåst dörr och lågt däcktryck. På instrumentpanelen finns dessutom en informationspanel med varningslampor för bilbälten, bromssystem, öppen baklucka och krockkudde samt körriktningsvisare, helljusindikering, dimljusindikering, ABS-kontrollampa och motorkontrollampa.]]>
Mätinstrument c1
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c1.jpg
Dodge Viper har ett system för däcktrycksövervakning som informerar föraren om trycket i något av däcken sjunker under 1,4 bar. Däcktrycksövervakning c2
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c2.jpg
Gas-, broms- och kopplingspedalen är elektriskt justerbar med en pedalväg på ca 10 cm. Alla pedaler har fotplattor i pressgjuten aluminium. Dessutom finns en extra avlastningspedal för föraren (vilopedal). Justerbara pedaler c3
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c3.swf
De skålade förar- och passagerarstolarna har skinnklädsel med Preferred Suede ® -detaljer och uttag för sexpunktsbälten. Passagerarstolen har dessutom övre förankringsfästen för barnstolar – s.k. LATCH-system (Lower Anchors and Tethers for Children). Stolar c4
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c4.swf
AM/FM-radion i instrumentpanelen har en cd-växlare för sex skivor. Ljudsystemets övriga funktioner innefattar bla. en 7-kanalig 310 W RMS-förstärkare under sätet, två 6,5" lättviktshögtalare Alpine för hela frekvensområdet, en 6,5" portad subwoofer och två 2,75" extrahögtalare monterade i taket. Ljudsystem c5
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c5.jpg
Den sågs första gången i konceptbilen Viper GTS/R 2000. Nu väcker den nya och traditionella startkontakten gamla sportbilsminnen till liv när den återkommer i Viper SRT-10. Tryck på startknappen och lyssna till Viper! Startkontakt c6
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c6.swf
En lätt snärt med handleden tar dig direkt till nästa hastighetsnivå – tack vare den extremt korta växlingsvägen i Viper SRT-10. Växling c7
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c7.jpg
Utöver de instrument som redan beskrivits har den långa golvkonsolen även ett mjukt, stoppat armstöd, ett inklätt förvaringsutrymme med lock, cd-förvaring, cigarettändare och en knapp för urkoppling av krockkudden på passagerarsidan. Mittkonsol c8
/img/viper/virtual_tour/cockpit/c8.swf
Bromsarna i SRT-10 har testats under alla tänkbara förhållanden innan de godkändes för denna högprestandabil. img1
Den som kör en SRT-10 behöver bara en hand för att hissa ned och stuva undan den nya tygsuffletten. Den stabila mittsektionen fungerar som skydd, men ett separat skydd finns också. img2
Få släppte Dodge Viper med blicken när bilen premiärvisades på bilutställningen i Detroit, Michigan. img3
Den låga tyngdpunkten ger Dodge Viper SRT-10 bättre köregenskaper både på allmän väg och på tävlingsbanan. img4
En av de största förändringarna i Dodge Viper SRT-10 är den helt fällbara suffletten. Nu är Viper en äkta cabriolet. img5
Dodge Viper SRT-10 konstruerades med fyra prestandamål: 0-100-0 mph (160 km/h) på 13,2 sekunder, 0-60 mph (96 km/h) under 4 sekunder, 0-100 mph (160 km/h) under 10 sekunder och ”kvartsmilen” under 12 sekunder. img6
SRT-10 har behållit Dodges karakterisktiska ”hårkorsgrill” men introducerar en ny Viper-logo. img7
Under huven headline1
Klicka på olika ställen i bilden nedan för att ta en titt under huven på SRT-10. subheadline1
8,3-LITERS V10-MOTOR specs_headline1
8 300 CC CYLINDERVOLYM specs_headline2
specs_headline3
Vill du veta mer, så ladda ned faktabladet till höger. specs_info
Dodge Viper SRT-10 har en betydligt styvare ram, vilket förbättrar både ljudegenskaper och manövrering. Totalt har ramstyvheten ökat med 31 procent. I och med att den heltäckande takkonstruktionen fått ge plats för en sufflett, har klädda aluminumsportbågar monterats på ramen för extra stöd. 15,5 kg sparades in tack vare att en prisbelönt helgjuten skiljevägg i magnesium ersatt den tidigare svetsade stålenheten. Stabil konstruktion 1
/img/viper/performance/under/1.jpg
Viper har ett distributionsfritt tändsystem med två tändspolar som är monterade direkt på motorblocket under insugningsröret. Insprutningsrören och stora delar av kablaget har gömts undan, vilket ytterligare bidrar till Vipers skenbart rena motorrum. Tändsystem 2
/img/viper/performance/under/2.jpg
Vipers sexväxlade manuella växellåda Tremec T56 är helsynkroniserad med 1-4-skip-shift-funktion och elektronisk backspärr. Andra höjdpunkter är finslipning av komponenterna i växellådan med en ny förbättrad värmebehandlingsmetod, en växelspak med extremt kort växlingsväg och en utgående axel utformad som en enhet. De förbättringar av växellådans vridmoment som har uppnåtts är ett direkt resultat av arbetet med tävlingsbilen Dodge Viper GTS/R. Växellåda, växelspak och koppling 3
/img/viper/performance/under/3.jpg
Viper har ett centralt placerat enkelt insugningsrör i aluminium med dubbelventilering. Kortare insugskanaler och ett enhetligt spjällhus med dubbla trummor ger fler maximala hästkrafter. Insugningen är utformad som en integrerad luft-bränsle-enhet med bränslerör, injektorer, sensorer, kablage och spjällhus. Insugningsrör 4
/img/viper/performance/under/4.jpg
Cylinderhuvudena i Viper har ändrats för att optimera både luft- och bränsleintaget och avgasutsläpp. Konstruktionen är en semi-permanent gjutning (SPM) i 336 T6-aluminium med förbättrad kylning och tätning av insugs- och utsläppskanaler och förbränningskammare. En annan nyhet är lägre, pressgjutna cylinderkåpor i magnesium med integrerade skvalpplåtar. Cylinderhuvud 5
/img/viper/performance/under/5.jpg
Viper har fått ett helt nytt luftfiltersystem med ovala dubbelfilter som är utformade för att optimera filtrering och luftflöde. Luftfilter 6
/img/viper/performance/under/6.jpg
För att garantera att hela 8,3-litersmotorn smörjs tillräckligt har Viper ett nytt oljesystem med våtsump och två ingjutna sidotankar. Oljetrågets underkant ligger två centimeter närmare vevaxlens centerlinje, vilket betyder att motorn har kunnat sänkas för bättre viktfördelning. Andra motornyheter är en ny oljekylare, ett nytt kylsystem, hydraulisk fläkt, ett nytt luftfiltersystem med ovala dubbelfilter och en ny elektrisk styrpump och remskiva. Oljesystem 7
/img/viper/performance/under/7.jpg
Vipers V10-motor på 8,3-liter är nästan helt nykonstruerad och kraftfullare än någonsin. Cylinderdiameter och slaglängd är större, vilket ökar slagvolymen med 3,5 % till häpnadsväckande 8 300 cc. Den nya motorn genererar 506 hästkrafter vid 5 600 varv/minut och producerar 90 % av det massiva vridmomentet på 712 Nm inom ett varvtalsområde från 1 500 till 5 500 varv/min. Helt nya och lättare aluminiumkolvar med större diameter ingår. Liksom helt nya, tåligare och lättare vevstakar i krackelerad stål. Vipers skräddarsydda känsla återfinns även i motorn eftersom Viper-fabriken Conner Avenue Assembly Plant är den enda bilfabrik i Amerika som bygger sina egna motorer. Motoröversikt 8
/img/viper/performance/under/8.jpg

Polerade aluminiumfälgar, 18x10 respektive 19x13 tum, med släta Viper-navkapslar på framhjulen P275/35ZR18 och bakhjulen P345/30ZR19 samt däck av typen Michelin zero pressure (”punkteringsfria däck”) med lågtryckssensorer i hjulhusen. Tack vare de punkteringsfria däcken behövs varken reservhjul eller domkraft – vilket reducerar vikten ytterligare.]]>
Hjulupphängning 9
/img/viper/performance/under/9.jpg
Vipers nya bromssystem har Brembo 44/40-bromsar och bromsok med dubbelkolvar och 335 mm-bromsskivor på framhjulen. Även baktill sitter nya Brembo 42/38-bromsar och bromsok med dubbelkolvar och 335 mm-bromsskivor. Dodge Viper får dessutom en separat installerad parkeringsbroms med Brembo-bromsok bak. Fram syns formgjutna kylkanaler för bromskylning. Bromsar 10
/img/viper/performance/under/10.jpg
Avgassystemet med sidoavgasrör, sk. sidepipes, är tillbaka. Systemet består av Tri-Y-avgasgrenrör i rostfritt stål med diameter 4,13 cm. Avgasrören är dragna under bilen och mynnar på motsatta sidan, vilket betyder att mindre begränsande resonatorer kan användas. Ett tvärmonterat H-rör har monterats för att förbättra utsläppsprestandan. Sidoavgasrör 11
/img/viper/performance/under/11.jpg
• Motor: 8,3-liter, ventilsystem OHV, 20 ventiler SMPI V-10 • Typ och beskrivning: 10-cylindrig, 90-gradig V-motor, vätskekylning • Cylindervolym: 8 277 cc • Konstruktion: 356-T6 cylinderblock med aluminiumlegering med gjutjärnsfoder och cylinderhuvuden av aluminiumlegering • Cylinderdiameter x slaglängd: 102,4 x 100,6 mm • Ventilsystem: Två tryckstagsstyrda OHV-ventiler per cylinder med hydrauliska rullyftare • Bränsleinsprutning: sekventiell, multi-port, elektronisk insprutning med separata kanaler • Kompressionsförhållande: 9.6:1 • Effekt (nettoeffekt): 372 kW vid 5 600 varv/min (60,4 hk/liter) • Vridmoment (nominellt vridmoment): 712 Nm vid 4 200 varv/min • Max. motorvarvtal: 6 000 varv/min • Bränslespecifikationer: blyfri bensin, minst 93 oktan (R+M/2) • Oljekapacitet (med filter): 9,9 liter, Mobil 1 10w30 syntetisk • Kylarvätska: 15,9 liter • Avgasreglering: Fyra trevägskatalysatorer, uppvärmda lambdasonder, integrerade motorkomponenter • Avgassystem: samlingsrör i rostfritt stål, sidepipes Tekniska data specs
FARTFYLLD DESIGN ext_headline
"En av anledningarna till att Viper föddes var att Dodge ville få sina formgivare att tänka i nya banor. Utvecklingen av Viper-programmet har varit ett utmärkt sätt att träna detta kreativa tänkande." ext_img1_caption
"Viper roadster och coupé har redan blivit kultförklarade. Tanken var att hålla fast vid den etablerade bilden av Viper, men samtidigt göra förbättringar med avseende på teknik och prestanda." ext_img2_caption
Från början var drygt tjugo formgivare inblandade i ritningsprocessen. Bland dussintals ritningar valdes sex stycken ut och omvandlades till skalenliga modeller. Urvalet gjordes mycket snabbt, inom två veckor efter att projektet inletts, eftersom man tidigt ville komma vidare till modellutvecklingsfasen. ext_img3_caption
”"Första Viper – originalbilen – hade vissa karakteristiska drag. Jag lade till några böljande former. Jag ville ge intrycket av en bil formad ur solid metall, stark och kraftfull." ext_img4_caption
"Vid utveckling av traditionella bilar uppstår inte sällan meningsskiljaktigheter mellan formgivare och ingenjörer. Det problemet hade vi aldrig med Viper. Om en viss funktion var viktig för ingenjörerna med tanke på prestandan, såg vi till att den fungerade med designen. Alla strävade ju efter samma mål, mer effekt!" ext_img5_caption
"Jag beslutade i ett tidigt skede att Viper skulle vara världens första serietillverkade bil med minst 500 tum³ (8 277 cc) cylindervolym, 506 hästkrafter och långt över 500 lbs. (678 Nm) vridmoment. Fem hundra var det magiska talet, men vi förstod att det skulle krävas konstruktionsförändringar för att nå dit. Den nya bilen måste höja ribban för världens alla sportbilar." ext_img6_caption
"Aerodynamik var ett nyckelord när nya Viper utformades. Målet var att helt eliminera lyft, så att bilen bokstavligt talat skulle ligga slickad mot vägbanan." ext_img7_caption
Ralph Gilles name1
Dodge’s Director of Exterior and Interior Viper Design Team title1
Osamu Shikado name2
Design Manager-Viper Design Team Advanced Product Design title2
John Fernandez name3
Director SRT title3
Cockpit cp_headline
"Interiören ska spegla föraren. Här ska finnas utrymme för körglädje." cp_img1_caption
"Vårt team drömde om att montera synliga precisionsfästen i bilen som alla fyller en funktion. Varje enskilt fäste är förankrat i något. Här finns inga överflödiga plastattrapper." cp_img2_caption
"Överallt finns små designelement som överraskar och glädjer. Man ska sitta i nya Viper och känna att ”Wow, kolla här. Någon har verkligen tänkt till." cp_img3_caption
"Hastighetsmätaren har flyttats jämfört med tidigare modeller och är det största instrumentet. Farten är ju trots allt högsta prioritet för en riktig sportbilsfantast." cp_img4_caption
Interiören i SRT-10 föddes som en serie konstnärligt utförda ritningar, allt mer detaljerade efter hand. Efter konceptfasen utvecklades bilderna ytterligare med hjälp av datorprogram. cp_img5_caption
"Jag ville ha en funktionell interiör, inte en massa prylar. Bara enkla linjer och grundläggande form. Helhetsintrycket när man kliver in i bilen är i klass med vilken annan supersportbil som helst. Men interiören är dessutom mycket äkta och ärlig." cp_img6_caption
Inför nästa fas valdes två karakteristiska stilar ut bland dussintals olika utformningar. Klicka på ritningen för att titta närmare. cp_img5_extra
Innan de slutliga interiörvalen gjordes skapades två fullskaliga lermodeller. Klicka på ritningen för att titta närmare. cp_img6_extra
EN KORT MEN FANTASTISK HISTORIA history_headline
I år är det 13 år sedan tillverkningen av Dodge Viper startade. Här följer en kort resumé av några historiska ögonblick. history_body1
Klicka på och dra i rektangeln eller klicka på årtalet för att se hur Viper har förändrats under årens lopp. history_body2
• Januari: Konceptbilen visas upp på North American International Auto Show i Detroit. • December: Viper-teamet bygger den första prototypen, VM-01, med en V8-motor. 1989 1989
• Februari: Prototypen VM-02 med V10-motor är färdig. • Maj: Dodge meddelar att Viper endast kommer att tillverkas i begränsat antal. • Ett nytt sätt att bygga bilar ser dagens ljus – plattformsutveckling. 1990 1990
• Maj: RT/10 är pace car på 75:e Indy 500. • December: Den första serietillverkade bilen rullar av produktionsbandet på Mack Avenue. 1991 1991
• Viper RT/10 lanseras för allmänheten under North American International Auto Show i Detroit. • Viper gör entré på marknaden. • Ordet ”Viper” pryder plötsligt bilens bromsok. Senare syns denna designdetalj hos många andra sportbilstillverkare. 1992 1992
• Januari: Viper GTS Coupé visas upp på North American International Auto Show i Detroit. • Coupén är en ny bil till 90 % med starkare motor och förbättrat avgassystem. • Svart lack introduceras. 1993 1993
• Viper gör debut i Le Mans med det franska Rent-a-Car-teamet. Viper slutar på en tionde plats totalt och som trea i sin klass. • Nya lackfärger introduceras, bla. Viper bright yellow och Viper emerald green pearl. Interiör i läderimitation blir tillval. 1994 1994
• Augusti: Viper Coupé visas på VOI i Monterey, Viper-ägare har förtur till den nya bilen. • November: Produktionen flyttas till fabriken på Connor Avenue i och med årsmodell 1996. • En fabrikstillverkad hardtop blir tillgänglig. 1995 1995
• GTS Coupé börjar tillverkas under våren. Bilen når hela 450 hk, tack vare en lättare motor med högre kompressionsförhållande och omformad kamaxel. • Maj: Viper GTS är pace car på Indy. • Även roadster drar nytta av de tekniska förbättringarna i och med utvecklingen av GTS Coupé. Roadsterns motoreffekten ökar till 415 hk. • Avgasrören flyttas bak så att hängande ljuddämpare kan användas, vilket ger högre prestanda. Diagnossystemet OBDII blir tillgängligt. • Chassit förändras för att bli lättare och starkare, genom ökad användning av lättmetall och byte till en ram med runda rör. 1996 1996
• Roadster får en likadan 450 hk-motor som tidigare endast fanns i GTS Coupé. • Förar- och passagerarkrockkuddar och elfönsterhissar tillkommer på RT/10. • Förar- och passagerarkrockkuddar ingår i standardutrustningen. • GTS-R lanseras. • Viper-teamet ORECA vinner sin första seger i FIA GT2 Championship. 1997 1997
1998 1998
1999 1999
• Prestandaförbättringar inklusive lätta aluminiumkolvar och omarbetad kamaxel införs. • ACR-modellerna får ett 9,5-liters oljetråg och, under mitten av året, omarbetad fjädring. • Planer för tredje generationens Viper avslöjas när Viper GTS/R Race Car Concept visas upp på North American International Auto Show i Detroit. • Vipers-teamet ORECA tar första, andra, tredje och fjärde plats i Le Mans. 2000 2000
• Fyrhjulsdrift och ABS-bromsar blir standardutrustning i alla modeller. • Viper Competition Coupé visas upp vid Monterey Historics på Laguna Seca-banan i Kalifornien. 2001 2001
• Sista året för andra generationens Viper. De sista 360 Viper Coupés tillverkas i en speciell ”Final Edition” med Viper-röd lack och dubbla vita ränder. 2002 2002
• Viper SRT-10 lanseras med en V10-motor på 8,3 liter (8 277 cc) med 500 hk och 715 Nm vridmoment. 2003 2003
Skärmsläckare ss_headline
Välj ett av nedladdningsalternativen: ss_body
LADDA NED download
PC: platform1
MAC: platform2
(1200k) size1
(1200k) size2
Bakgrundsbilder wp_headline
Klicka på alternativen nedan för att ladda ned en bakgrundsbild. wp_body
1024 x 768 res1
800 x 600 res2
0 0
/htdocs/flash/content/bg/grey_backer.swf